8.1. Avaluació i proves

Hola de nou!

Com tota història, aquest bloc també té un final i, com no pot ser d’altra manera, l’acabaré parlant de l’avaluació. De fet, aquesta etapa sempre ha marcat el final dels meus períodes escolars: el final d’un trimestre, d’un any, d’una etapa…

Quan parles d’avaluació, la primera paraula que et ve al cap és “examen”. Tot i així, cal tenir molt clar que avaluar no inclou només aquest tipus de proves.

Hi ha moltes maneres diferents d’avaluar i crec que podria dir que he fet almenys un petit tastet de totes.

Tot i així, he de reconèixer que la meva avaluació ha sigut bàsicament sumativa, ja que he tingut principalment avaluacions finals i quantitatives (puntuades de l’1 al 10) que seguien la norma. A més, normalment era el professor qui preparava i corregia els exàmens. Ara bé, el fet que molts professors seguissin la campana de Gauss per avaluar, també implica un tipus de correcció normativa. També m’agradaria comentar l’ipsativa, que la vaig viure especialment a l’escola. Aquest tipus d’avaluació es basa en els coneixements de cada alumne en concret i, per tant, s’avalua depenent del progrés i les millores que faci. En aquest context s’emmarquen les noves beques Erasmus+. Us ho explico una mica. Ara, abans d’anar d’Erasmus, has de fer un examen per saber el nivell que tens de la llengua en concret i, al tornar, n’has de fer un altre per veure si has millorat o no. Per últim, també m’agradaria comentar la formativa, ja que considero que tant els treballs en grup com qualsevol comentari tant dels professors com dels companys poden ser constructius i que, per tant, ja serien avaluacions que generen aprenentatge.

Pel que fa al tipus de proves, n’he fet de diagnòstiques per discriminar el meu nivell i saber què havia de millorar: un exemple en són les proves PAL de català i castellà que vam fer abans de començar la universitat. També n’he fet d’adscripció quan he anat a acadèmies o cursos d’idiomes. En aquestes proves es distribueix l’aprenent per nivells i cursos.

A part d’aquestes proves, considero que també n’he tingut tant d’aprenentatge, per comprovar si havia après els ítems treballats en un període curt de temps, com d’assoliment, que eren a final de curs. A més, com que m’he examinat d’alguns exàmens de Cambridge que seguin el MECR, considero que també n’he viscut de competència.

Deja un comentario