7.1. Quins recursos he utilitzat a les meves classes de llengua?

Pel que fa als recursos que he utilitzat per aprendre llengües, són molt diferents si parlem de llengües primeres o d’estrangeres. És per això que els comentaré per separat, en dues entrades diferents.

En aprendre català i castellà, tinc la sensació que els recursos que utilitzàvem a classe eren molt més limitats. És cert que en català, per exemple, practicàvem indirectament la comprensió oral, ja que gràcies al programa d’immersió lingüística totes les classes s’impartien en aquesta llengua. En castellà, en canvi, no vaig tenir tant input oral i, de fet, recordo algun professor de Llengua castellana que m’havia fet les classes en català. Així doncs, no puc parlar pròpiament de recursos per millorar la comprensió oral. L’expressió oral també va ser ben pobra i, si bé és cert que vam fer algunes escenificacions i jocs de rol, no recordo que hi predominessin.

Pel que fa a la comprensió escrita, sí que les vam treballar molt més. Recordo haver llegit molt (normalment contes, novel·les o historietes curtes), tant a casa com a l’escola. Normalment eren lectures obligatòries. Recordo especialment el curs de sisè de primària: cadascú havia de portar el seu llibre preferit a l’escola i ens els anàvem passant. Teníem quinze dies per llegir-nos-els. A vegades era molt pesat llegir els llibres que manava el professor i els trobava molt avorrits. D’aquesta manera, en canvi, llegíem llibres que més o menys ens agradaven a tots. Després de llegir-los els havíem de puntuar i fer diferents activitats: resums, fitxes de lectura amb comentaris oberts, exercicis de resposta única… A més d’això, cada any fèiem Plans de Lectura que consistien a treballar un llibre durant uns mesos: el llegíem tant a classe (en general en veu alta) com a casa, en fèiem resums, contestàvem exercicis (tant oberts com tancats)…

Imatge

El llibre que em va agradar més a sisé. És increïble els bons records que en tinc!

IMG_20140421_194437 IMG_20140421_194519

IMG_20140421_200341 IMG_20140421_200330

Alguns exemples dels Plans de Lectura que més recordo.

 

Pel que fa a l’expressió escrita, ens feien fer bastantes redaccions, però no vam fer gaires exercicis d’escriptura creativa o cooperativa, per exemple. Recordo especialment exercicis per ensenyar-nos a utilitzar el diccionari: la professora ens donava una paraula i guanyava qui la trobava més ràpid. És cert que ara tot funciona pràcticament en línea, però en tinc un bon record i penso que em van ser útils.

En conclusió, doncs, no crec que hagi utilitzat molts recursos a l’hora d’aprendre de manera formal el català i el castellà. Segurament això està lligat al fet que en aquestes classes hi predominés la gramàtica.

Què en penseu vosaltres? Quins recursos vau utilitzar per aprendre les vostres llengües primeres?

3 comentarios en “7.1. Quins recursos he utilitzat a les meves classes de llengua?

  1. Hola Marta!

    sí, jo també he pensat amb això que, en general, no hem treballat el català ni el castellà amb molts recursos. Això de la gramàtica pot ser un factor, ja que les classes estan molt enfocades als continguts gramaticals, com hem dit a les entrades anteriors. Però penso que, tot i que potser fer una activitat simple de comprensió oral en català no tindria gaire sentit, sí que s’hauria d’intentar donar peu a que els estudiants desenvolupessin la seva creativitat, de producció, per exemple.

    No creus? Penso que els continguts d’aquestes classes són massa tancades i regulades en general, i que s’hauria de deixar més lliure a l’estudiant amb aquest tipus de recursos que fomentin la seva creativitat i expressió!

    Fins la propera:)

Deja un comentario